PapAn iTam

cinta itu memang indah...
cinta adalah segala-galanya
tapi cinta pada ibu bapa dan pencipta
itu lebih indah....

Saturday, November 14, 2009

~

ak xtaw nak letak tajuk pe
post ni agak jiwang sket...
kadang2 kala kite tak berani nak meluahkan
perasaan kite sendiri..
macam2 andaian...
mungkin kite bkn untuk dia
mungkin x serasi....
erm...
ak pn cam2 gak...
tapi macam ne kite nak tau kalo kiter x mencube
kite terima segalanya mengenai seseorang tu
apabila kite da sayang dengan die...
betul x???
kerana kite saling melengkapi dan memerlukan...

tanpa keberanian,mimpi dan cinta x bermakna
i wish i can make u happy...

1 comment:

Anonymous said...

TEORI KOGNITIF + SOSIAL = KOGISIAL
NURUL FATINAH HALIDEH
KAJIAN SOSIAL CINTA MELALUI KOGNITIF

difahamkan bahawa melalui teori ini ialah :
1) cinta tidak bergantung pada paras rupa
- ini kerana paras rupa tidak memberi gambaran apa2. setiap pandangan individu berlainan. sebagai contoh ada yang mengatakan bahawa mawi 2 handsome.tetapi bg saya muka mawi 2 macam lalat tengah buat langau.

2) cinta bukan terletak pada gaya
- gaya mahupun ciri2 seseorang itu tidak memberi gambaran apa2 tetang cinta. menurut teori ini jika mencintai seseorang kita harus menerima buruk baiknya dan berasa bahagia disampingnya.

3) cinta bukan pada duit
- amat salah sekali bercinta dengan memandang bape kad kredit yang pasangan kita ada. berapa wang simpanannya. ini amat salah sekali.dalam teori ini menyatakan lelaki dayus jika bercinta dengan bergantung duit perempuan manakala perempuan murahan sahaja bercinta mengikis duit lelaki.cantik x pon....

4)cinta adalah penyataan hati
- cinta akan lahir dari hati. oleh itu, jika kita menerima seseorang bermakna kita terima dia seadanya dengan ikhlas hati kita. kita tidak akan bersungguh- sungguh atau sanggup merendahkan ego kita jika kita tidak menyintai seseorang dengan sepenuh tulus ikhlas hati kita.

kesimpulan:
-mencintai seorang bukan dari paras rupa
- mencintai seseorang bukan dari gaya atau kedudukan.
-mencintai seseorang lahir dari hati yang ikhlas.

walaubagaimana pun...
-cinta bermula daripada pandang pertama kita bersua.(xkisah klu dah 10x couple.klu dh jumpe yg lain pandang kali pertama gak)
-dari pandangan pertama kita akan tertarik denan seseorang.
-antara faktor2 tertarik minat pada seseorang ialah:
-perwatakkan
-sikap
-gaya
-paras rupa
-budi bahasa

melaui teori ini, anda harus fahami dengan jelas dengan apa yang dikatakan teori cinta dengan faktor pandang pertama.
selain itu, tidak salh kita berubah demi seseorang malahan salah jika kta tidak dapat sifat semula jadi seseorang (jangan terlalu mendesak untuk mengubah sesuatu setelah lama berkenalan atau setelah lama bersama) kerana keburukkan seseorang itu, terdapat juga keburukkan kita yang lebih dasyat dengan apa yang kita lihat pada dirinya...

fikir- fikir kan lah....

Followers