PapAn iTam

cinta itu memang indah...
cinta adalah segala-galanya
tapi cinta pada ibu bapa dan pencipta
itu lebih indah....

Sunday, November 15, 2009

hehehe..renungkanlah..

post ak yang lepas mendapat komen yang paling panjang skali..

hehehe

room8 aku yang bagy teori ni

wei...ko nak masukkan dalam buku ip ne ni

pkk,mab pilih r wei.....

so ni teori yang dia simpulkan:



TEORI KOGNITIF + SOSIAL = KOGISIAL

NURUL FATINAH HALIDEH

KAJIAN SOSIAL CINTA MELALUI KOGNITIF

difahamkan bahawa melalui teori ini ialah :



1) cinta tidak bergantung pada paras rupa- ini kerana paras rupa tidak memberi gambaran apa2. setiap pandangan individu berlainan. sebagai contoh ada yang mengatakan bahawa mawi 2 handsome.tetapi bg saya muka mawi 2 macam lalat tengah buat langau.



2) cinta bukan terletak pada gaya- gaya mahupun ciri2 seseorang itu tidak memberi gambaran apa2 tetang cinta. menurut teori ini jika mencintai seseorang kita harus menerima buruk baiknya dan berasa bahagia disampingnya



.3) cinta bukan pada duit- amat salah sekali bercinta dengan memandang bape kad kredit yang pasangan kita ada. berapa wang simpanannya. ini amat salah sekali.dalam teori ini menyatakan lelaki dayus jika bercinta dengan bergantung duit perempuan manakala perempuan murahan sahaja bercinta mengikis duit lelaki.cantik x pon....



4)cinta adalah penyataan hati- cinta akan lahir dari hati. oleh itu, jika kita menerima seseorang bermakna kita terima dia seadanya dengan ikhlas hati kita. kita tidak akan bersungguh- sungguh atau sanggup merendahkan ego kita jika kita tidak menyintai seseorang dengan sepenuh tulus ikhlas hati kita.



kesimpulan:-mencintai seorang bukan dari paras rupa-

mencintai seseorang bukan dari gaya atau kedudukan.-

mencintai seseorang lahir dari hati yang ikhlas.walaubagaimana pun...

-cinta bermula daripada pandang pertama kita bersua.(xkisah klu dah 10x couple.klu dh jumpe yg lain pandang kali pertama gak

-dari pandangan pertama kita akan tertarik denan seseorang.-antara faktor2 tertarik minat pada seseorang ialah:-perwatakkan-sikap-gaya-paras rupa-budi bahasamelaui teori ini, anda harus fahami dengan jelas dengan apa yang dikatakan teori cinta dengan faktor pandang pertama.selain itu, tidak salh kita berubah demi seseorang malahan salah jika kta tidak dapat sifat semula jadi seseorang (jangan terlalu mendesak untuk mengubah sesuatu setelah lama berkenalan atau setelah lama bersama) kerana keburukkan seseorang itu, terdapat juga keburukkan kita yang lebih dasyat dengan apa yang kita lihat pada dirinya...









fikir- fikir kan lah....



thankz tinah...maybe ko boleh jin maslow,pavlov sumer...

tapi pe yang ko cakap 2 aku setuju..

perhubungan x boleh dipakse

kalo x,x menjadi

so kena ada motivasi instrinsik(dari dalaman)

hehehehe
xsalah kan
kalo menunggu

1 comment:

. . . h u s n a . . . said...

beb... tggu sape tuh ???
haha... nk tau gak...

Followers